Pierwsza ogólnopolska konferencja w całości skoncentrowana na sektorze portowym odbyła się w dniach 1-2 czerwca w Sopocie
Kongres Polskie Porty 2030 – to ponad 500 uczestników, 60 ekspertów, 9 paneli tematycznych, prezentacje, wykłady. Przedstawiciele najważniejszych firm i instytucji związanych z gospodarką morską mieli okazję spotkać się i podyskutować o przyszłości oraz kierunkach rozwoju polskich portów. Gdański port był partnerem strategicznym tego wydarzenia.
Co przyniesie 2030 rok? Z pewnością za 7 lat polskie porty będą wyglądać zupełnie inaczej. Niezależnie od zmian politycznych i gospodarczych. Wraz z całym światem wkroczą na ścieżkę ekologii i cyfryzacji. Polskie porty – zarówno te o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa – jak i te mniejsze, już dziś stoją przed wielką szansą. O tym właśnie mieli okazję dyskutować eksperci i praktycy podczas Kongresu Polskie Porty 2030 roku. Mówili o problemach, z którymi w najbliższych latach będziemy musieli się mierzyć, a także o kierunkach rozwoju.
Strategiczne przepływy
Kongres zainaugurował dr Jacek Bartosiak, założyciel i właściciel portalu Strategy&Future, zajmującego się zagadnieniami geopolitycznymi i geostrategicznymi. Jego wykłady cieszą się sporym zainteresowaniem. – Morza tworzą najdogodniejszy i najtańszy gościniec, którym dokonują się przepływy towarowe, a zatem przepływy strategiczne. Mechanizm współpracy między państwami, napięcia, sojusze, wynika z tego, na jakich zasadach dokonują się przepływy ludzi, towarów, ale też idei, pieniędzy, technologii. Porty morskie są tutaj w punkcie ciężkości. Kto kontroluje zasady, na jakich dokonują się przepływy strategiczne, jest panem swojego losu – mówił Bartosiak.
Na przestrzeni ostatnich lat porty morskie to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Skalę wzrostów najlepiej obrazują liczby. W 2012 roku polskie porty przeładowały łącznie 63,974 mln ton, a w roku 2022 podwoiły ten wynik z nawiązką – przeładowując 133,2 mln ton. Tylko Port Gdańsk, największy polski port przeładował 68,2 mln ton towarów, co tanowi 51 proc. udział w krajowych przeładunkach. Jednocześnie stał się liderem przeładunków kontenerów na Bałtyku.
Pierwszy panel dyskusyjny dotyczył właśnie rozwoju i inwestycji w portach. Wziął w nim udział m.in. Adam Kłos, dyrektor departamentu handlowego Portu Gdańsk. Zwrócił uwagę na inwestycje, nie tylko te realizowane przez ZMPG, ale również przez podmioty zewnętrzne, takie jak PKP PLK. Podkreślił także rolę operatorów pracujących na terenach portowych.
– Naszym celem jest dobicie do pierwszej dziesiątki portów europejskich i zdobycie pierwszego miejsca na Bałtyku. Do tej strategii dobieramy narzędzia. Plany rozwojowe portu dotyczą wód Zatoki Gdańskiej. Ogłosiliśmy drugie postępowanie na zalądowienie i czekamy na ofertę wiążącą od potencjalnego inwestora, który wybuduje terminal i będzie operował na wodach zatoki. Mówimy biznesowe sprawdzam – wyjaśniał podczas panelu.
W drugim panelu poświęconym nowej roli portów w zakresie bezpieczeństwa energetycznego uczestniczył wiceprezes Portu Gdańsk Sławomir Michalewski. Podkreślił, że choć wydaje się, iż portom zależy na rywalizacji w zakresie ilości przeładunków, to głównym wyzwaniem nie jest konkurencja, ale zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. – W 2021 r. w naszym miksie przeładunkowym surowce energetyczne stanowiły 45 proc. Rok później osiągnęły już 60 proc. – wyliczał. – Jeśli będą potrzebne kolejne dostawy, to poradzimy sobie, ale co dalej? Rola Polski w tej części Europy jest wiodąca. Nie mamy się czego wstydzić, ale musimy działać pragmatycznie i patrzeć w przyszłość.
Zwieńczeniem pierwszego dnia kongresu była uroczysta gala, podczas której zostały wręczone nagrody „Latarnie Gospodarki Morskiej”. W imieniu Portu Gdańsk nagrodę za rekordowy wzrost przeładunków i awans w rankingach portów europejskich w 2022 r., odebrał Kamil Tarczewski, wiceprezes ZMPG.
Drugiego dnia kongresu dr Radosław Hołda, pełnomocnik ds. bezpieczeństwa gdańskiego portu uczestniczył w panelu dotyczącym współczesnych zagrożeń tj. cyberbezpieczeństwo, infrastruktura podwójnego zastosowania. Piotr Bura, dyrektor Działu Marketingu i Komunikacji opowiadał m.in. o rynku pracy w kontekście rozwoju portów morskich.
Honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury. Organizatorem kongresu był portal branżowy GospodarkaMorska.pl. Port Gdańsk był partnerem strategicznym konferencji.