W Porcie Gdańsk, rozpoczyna się i kończy wiele międzynarodowych korytarzy transportowych. Teren portu dzieli się na dwa obszary. Pierwszy z nich to port wewnętrzny, usytuowany wzdłuż Martwej Wisły oraz kanału portowego. Drugi to port zewnętrzny, zlokalizowany bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej.
Jesteśmy portem uniwersalnym, możemy obsługiwać wszystkie rodzaje towarów. Są to m.in. kontenery, automotive, paliwa płynne, masowe suche oraz produkty chemiczne. Dodatkowo jesteśmy portem bez ograniczeń. Wpływ na to mają: tor głębokowodny, którego głębokość wynosi 17 metrów, dzięki czemu w Porcie Zewnętrznym możemy przyjmować największe jednostki o zanurzeniu do 15 metrów; brak pływów, czyli stała głębokość wody; brak zalodzenia, umożliwiający pracę przez cały rok.
Doskonała
lokalizacja
Port Gdańsk to jedyny bałtycki port, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Jesteśmy dla Azji morską bramą do rynków Europy Środkowo-Wschodniej, najdynamiczniej rozwijającego się regionu Unii Europejskiej.
Na terenie portu wewnętrznego znajdują się: terminal kontenerowy, terminal promowo-pasażerski i RO-RO, nabrzeża do przeładunku samochodów osobowych, owoców cytrusowych, siarki, nawozów. Port wewnętrzny przystosowany jest do przeładunku drobnicy konwencjonalnej i towarów masowych (wyrobów hutniczych, sztuk ciężkich, ponadgabarytowych, zbóż, nawozów sztucznych, rudy czy węgla).
Port zewnętrzny tworzą 4 pirsy: paliwowy, węglowy, LPG i rudowy oraz terminal kontenerowy Baltic Hub, znajdujące się bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej. To tutaj, przeładowujemy surowce energetyczne takie jak paliwa płynne, węgiel oraz gaz płynny. Dynamiczny rozwój tej części portu (m.in. rozbudowa Bazy Paliw Płynnych, rozbudowa terminala Baltic Hub) sprawia, że stale poszukujemy nowych kierunków przestrzennego rozwoju portu. W planach jest budowa Portu Centralnego. To projekt zalądowienia akwenu o powierzchni ok. 410 ha.
Parametry portu
Grupy ładunkowe
W Porcie Gdańsk obsługiwanych jest siedem różnych grup ładunkowych. Są to: drobnica, węgiel, paliwa płynne, pozostałe ładunki masowe oraz zboża, drewno i ruda. Do drobnicy zaliczane są ładunki skonteneryzowane oraz ro-ro, a także ruch pasażerski promowy i wycieczkowy. Poniżej prezentujemy dokładną specyfikację każdej z grup.
Facts & Figures
Od 2011 r. sukcesywnie zwiększamy ilość ton przeładowywanych towarów. W 2023 r. Port Gdańsk osiągnął rekordowy wynik przeładunków – 81 mln ton. Poniżej prezentujemy dokładne dane statystyczne dotyczące poszczególnych lat.
czytaj więcej