sygnet

Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF 2).

Koszty kwalifikowane zgodnie z Grant Agreement – 117 mln EUR
Dofinansowanie 85% – 100 mln EUR
Okres realizacji:  2023 – 2027

Rozbudowa Nabrzeża Rudowego III

Zakres projektu Rozbudowa Nabrzeża Rudowego III obejmuje odcinek Nabrzeża Rudowego o dł. 232,5 m i 18-metrowy odcinek Nabrzeża Administracyjnego. Nabrzeże Rudowe III nie jest obecnie wykorzystywane do obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Z uwagi na zły stan techniczny (m.in. ścianki szczelnej) w 2019 roku część nabrzeża objęta jest zakazem cumowania. W ramach projektu zostanie wykonane nowe nabrzeże o konstrukcji płytowej wsparte na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Na nabrzeżu zostanie wykonana żelbetowa nawierzchnia i tor kolejowy. Nabrzeże zostanie wyposażone w pachoły o nośności 1000 kN i punktowe odbojnice. W ramach inwestycji zostaną wybudowane również nowe sieci wodociągowe, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania, sieci elektroenergetyczne i nowe oświetlenie. Zostaną również wykonane prace czerpalne mające na celu pogłębienie części Basenu Górniczego do rzędnej -11,20 m (obecnie rzędne od -6,1 do -10,2).

Cele inwestycji:

  • Wyrównanie linii cumowniczej i odbojowej z pozostałą częścią Nabrzeża Rudowego (tj. Rudowe I i II). Obecnie nabrzeże Rudowe III jest „cofnięte” w stosunku do sąsiadującego stanowiska przeładunkowego. Nową konstrukcję zaprojektowano z ok. 3-metrowym wyjściem na wodę, tak aby ściana odwodna oczepu, ścianka szczelna i odbojnice zostały wyrównane do Rudowego II.
  • Zwiększenie nośności nabrzeża. Obecnie dopuszczalne obciążenie robocze wynosi 20 kN/m2. Po przebudowie zostanie podniesione do 30 kN/m2.
  • Dostosowanie nabrzeża do prowadzenia przeładunków urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300 – obecnie, ze względu na brak nawierzchni jest to niemożliwe.
  • Zwiększenie głębokości technicznej nabrzeża do -11,20 m i głębokości dopuszczalnej do -13,20 m.
  • Dostosowanie nabrzeża do statków o zanurzeniu maksymalnym do -10,60 m i nośności do 35.000 DWT (lub 100.000 DWT odlichtowany do zanurzenia -10,60 m).
więcej o projekcieukryj

Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego

Zakres projektu Rozbudowa Nabrzeża Bytomskiego obejmuje dwa odcinki Nabrzeża Bytomskiego: część płytową o dł. ok. 143 mb i część skarpową o długości 60 mb.

Nabrzeże Bytomskie jest obecnie wykorzystywane do obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Z uwagi na niezadowalający stan techniczny istniejącej części płytowej nabrzeża oraz z uwagi na umożliwienie cumowania jednostek o większych parametrach podjęto decyzję o przebudowie nabrzeża.

W ramach projektu zostanie wykonane nowe nabrzeże o konstrukcji płytowej wsparte na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Na nabrzeżu zostanie wykonana nawierzchnia z betonu cementowego zbrojonego zbrojeniem rozproszonym. Nabrzeże zostanie wyposażone w pachoły o nośności 1000 kN i punktowe odbojnice. W ramach inwestycji zostanie wybudowana również nowa sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania, sieć elektroenergetyczna i nowe energooszczędne oświetlenie. Zostaną również wykonane prace czerpalne mające na celu pogłębienie części przy nabrzeżu do rzędnej -10,20 m (obecnie rzędne ok -6,0).

Cele inwestycji:

  • Wydłużenie nabrzeża do 203 mb w wyniku zalądowienia 60 mb nabrzeża skarpowego. Nową konstrukcję zaprojektowano w linii istniejącego nabrzeża płytowego.
  • Zwiększenie nośności nabrzeża. Obecnie dopuszczalne obciążenie robocze wynosi 20 kN/m2. Po przebudowie zostanie podniesione do 30 kN/m2
  • Zwiększenie głębokości technicznej nabrzeża do -10,20 m.
  • Dostosowanie nabrzeża do statków o nośności do 7.000 DWT i długości 120 m. Możliwe będzie dostosowanie nabrzeża do statków o nośności do 15.000 DWT i długości 145 m po usunięciu dalby i pomostu komunikacyjnego istniejącego dalbowego stanowiska przeładunkowego.
więcej o projekcieukryj

Rozbudowa Nabrzeża Węglowego

Zakres projektu Rozbudowa Nabrzeża Węglowego obejmuje odcinek Nabrzeża Węglowego o długości około 540 m. Część Nabrzeża Węglowego nie jest obecnie wykorzystywane do obsługi statków i prowadzenia przeładunków z uwagi na zły stan techniczny. W ramach projektu zostanie wykonane nowe nabrzeże o konstrukcji płytowej wsparte na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Na nabrzeżu zostanie wykonana żelbetowa nawierzchnia, tory kolejowe i szyny poddźwigowe. Nabrzeże zostanie wyposażone w pachoły o nośności 1000 kN i punktowe urządzenia odbojowe. W ramach inwestycji zostaną wybudowane również nowe sieci wodociągowe, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania i sieci elektroenergetyczne. Prace czerpalne przy nabrzeżu wykonane zostaną do głębokości -11,20 m (obecna głębokość ~8 m).

Cele inwestycji:

  • Zwiększenie nośności nabrzeża. Obecnie dopuszczalne obciążenie robocze wynosi 20 kN/m2. Po przebudowie zostanie podniesione do 40 kN/m2.
  • Dostosowanie nabrzeża do prowadzenia przeładunków urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300 – obecnie, ze względu na brak nawierzchni jest to niemożliwe.
  • Zwiększenie głębokości technicznej nabrzeża do -11,20 m i głębokości dopuszczalnej do -12,70 m.
  • Dostosowanie nabrzeża do statków o zanurzeniu maksymalnym do -10,60 m i nośności do 100.000 DWT.
więcej o projekcieukryj

Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego

Zakres projektu Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego obejmuje odcinek o dł. ok. 920 m. Nabrzeże Wiślane, na odcinku rozbudowywanym, jest obecnie w złym stanie technicznym i wymaga pilnych prac naprawczych. W ramach prac powstanie nowa konstrukcja nabrzeża typu płytowego ciężkiego, z przednią stalową palościanką i rusztem palowym. Na nabrzeżu wykonana zostanie nawierzchnia żelbetowa niezbędna do pracy samojezdnych dźwigów. Na część nabrzeża wykonane zostaną tory poddźwigowe umożliwiające pracę niskoemisyjnych szynowych urządzeń przeładunkowych. Nabrzeże zostanie wyposażone w pachoły o nośności 1000 kN i punktowe odbojnice. W ramach inwestycji zostaną wybudowane również nowe sieci wodociągowe, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania, sieci: teletechniczne, elektroenergetyczne i nowe oświetlenie. Zostaną również wykonane prace czerpalne mające na celu pogłębienie, części przy rozbudowywanym odcinku nabrzeża, do rzędnej -12,00 m (obecnie rzędne od -7,6 do -10,7).

Cele inwestycji:

  • Zwiększenie nośności nabrzeża. Obecnie dopuszczalne obciążenie robocze wynosi 20 kN/m2. Po przebudowie zostanie podniesione do 60-80 kN/m2.
  • Dostosowanie nabrzeża do prowadzenia przeładunków urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300.
  • Zwiększenie głębokości technicznej nabrzeża do -12,0 m i głębokości dopuszczalnej do -13,50 m.
  • Dostosowanie nabrzeża do statków o zanurzeniu maksymalnym do -11,40 m i nośności do 100.000 DWT.
więcej o projekcieukryj

25.08.
2023

Rozpoczęcie Projektu

09.10.
2023

Podpisanie Umowy o udzielenie dotacji pomiędzy Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.

21.11.
2023

Odbiór raportu pn. „Analiza wdrożenia systemu zasilania statków z lądu w Porcie Gdańskim (OPS – Onshore Power Supply) będącego przedmiotem Umowy pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.

25.01.
2024

Podpisanie Umowy o współpracy pomiędzy Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.

21.03.
2024

Podpisanie Umów pomiędzy Wykonawcą – firmą PORR S.A. a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. na rozbudowę Nabrzeża Rudowego III oraz Nabrzeża Bytomskiego

więcej

06.06.
2024

Wizyta monitoringowa

06.06.
2024

Wizyty monitoringowe projektów CEF mają charakter cykliczny, występują w trakcie oraz na zakończenie realizacji Projektu finansowanego przez KE. Spotkania mają na celu weryfikację postępu rzeczowego i kontrolę na miejscu realizacji Projektu. Wśród uczestników znajdują się „opiekunowie” Projektów z ramienia: CINEA (The European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency – Europejska Agencja ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska), Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej  oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.