Inwestycje
» Porównaj na zdjęciu lotniczym,
jak zmienił się Port Gdańsk w latach 2016-2021
Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. otrzymał dofinansowanie projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Jako datę rozpoczęcia Projektu przyjęto 25.08.2023 r. Inwestycja swoim zakresem obejmuje rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości 1916 metrów, wraz z infrastrukturą kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i częściowo Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym.
W ramach projektu realizowane jest też zadanie studyjne, dotyczące przygotowania „Analizy wdrożenia systemu zasilania statków z lądu w Porcie Gdańskim (OPS - Onshore Power Supply)”. Opracowanie uwzględnia m. in. analizę stanu zastosowania systemów OPS dla zasilania statków w energię elektryczną w czasie ich postoju w portach morskich, ocenę stanu przystosowania statków morskich do zasilania w energię elektryczną z lądu, ocenę zapotrzebowania na zasilanie statków w Porcie Gdańskim, a także plan wdrożenia tej technologii w Porcie Gdańsk.
Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027. Wartość opiewa na kwotę 117 160 294 EUR, z czego dofinansowanie unijne wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych, tj. 99 586 250 EUR. Projekt przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego, oraz zwiększenia przepustowości. Dzięki tej inwestycji ulegną poprawie jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy. Zwiększy się długość linii cumowniczej, a linie brzegowe będą dostosowane do potrzeb jednostek o maksymalnym dopuszczalnym zanurzeniu, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w Kanale Portowym.
Baltic Hub – zalądowienie obszaru morskiego i budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego w Porcie Północnym
Baltic Hub (DCT Gdańsk z grupy PSA), rozpoczął budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego. T3 powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Nowe nabrzeże będzie miało długość 717 m, głębokość 18 m, a plac składowy – powierzchnię 36 ha. Dzięki tej inwestycji, której wartość wynosi ok. 2 mld zł, zwiększą się możliwości przeładunkowe terminalu o 1,5 mln TEU (z 3 do 4,5 mln TEU rocznie). Dodatkowo, w ramach inwestycji, zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok. Uruchomienie T3 przewidziane jest w 2025 roku. Po jego ukończeniu, Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. A już dziś jest największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. Obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 największych kontenerowców świata.
Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku
Port Gdańsk swoje inwestycje koncentruje na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w Porcie Zewnętrznym. W ramach projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską, zrealizowane zostały 4 zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych.
Przedsięwzięcie to było jedną z największych inwestycji drogowo-kolejowych realizowanych przez ZMPG S.A. Swoim zasięgiem objęło nie tylko modernizację istniejących już obiektów infrastrukturalnych, ale także budowę nowych, których celem była poprawa dostępności drogowo-kolejowej do poszczególnych baz i terminali zlokalizowanych w głębokowodnej części portu.
Projekt: „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugowych w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku
To jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych zrealizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Dzięki temu przedsięwzięciu, kanał portowy zyskał na szerokości i głębokości, umożliwiając dostęp do Portu Wewnętrznego dla większego zakresu jednostek, zapewniając statkom bezpieczne warunki nawigacyjne. Rozbudowa nabrzeży doprowadziła m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych. Ta wieloletnia inwestycja obejmowała swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny, oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o łącznej długości prawie 5 km, oraz 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Z kolei dzięki modernizacji toru wodnego, zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do portu wewnętrznego. W kanale portowym mogą być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.
Projekt: „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Port Centralny
Port Centralny – to projekt rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej, który ma być jedną z kluczowych inwestycji w obszarze polskiej gospodarki morskiej. Obliczone na lata przedsięwzięcie, jest szacowane na ok. 13 mld zł. Dzięki niemu Port Gdańsk ma szansę stać się intermodalnym węzłem transportowym, pełniącym rolę hubu w rejonie Morza Bałtyckiego oraz centrum dystrybucyjno-logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z założeniami koncepcyjnymi, ma odgrywać rolę portu pierwszego wyboru dla globalnych partnerów biznesowych, zapewniając dogodny dostęp największym statkom. Z uwagi na to, że projekty inwestycje Portu Gdańsk wyczerpują lądowe możliwości przestrzennego rozwoju infrastruktury nabrzeżowej wzdłuż linii brzegowej, Port swoje plany kieruje w stronę wód Zatoki Gdańskiej. Port Centralny to projekt zalądowienia akwenu i budowy pirsów w głębokowodnej części portu na powierzchni ok. 410 ha. W ramach tego projektu planowana jest budowa kilku terminali, m.in. kontenerowego, ro-ro, chemicznego, LNG, zbożowego, jak również pasażerskiego i wycieczkowego. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.