sygnet

Ostatnia duża nieruchomość  w Porcie Wewnętrznym wystawiona do przetargu

Ostatnia duża nieruchomość  w Porcie Wewnętrznym wystawiona do przetargu

Licząca prawie 8 ha działka, potocznie zwana „Rybką”, znajdująca się w sąsiedztwie „Fosforów”, ma szansę zostać zagospodarowana. Zadanie to wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego. Pod koniec 2023 r. zakończona została przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, inwestycja, która w zdecydowany sposób poprawiła komunikację w okolicy wystawionej do przetargu nieruchomości. Był to punkt wyjścia do komercjalizacji tego terenu.

– Nieruchomość zlokalizowana przy ul. Chemików, znajduje się w drugiej linii od Nabrzeża Przemysłowego, co daje możliwość transportu towarów drogą morską i przeładunku w obrocie morskim w relacji statek-nabrzeże, nabrzeże-statek – mówi Piotr Borowski, menedżer klienta w ZMPG S.A. – Chcemy ożywić ten teren. Zależy nam na tym, by najemca generował przeładunki morskie. Oferujemy umowę długoterminową na 30 lat i chcemy, aby inwestor przeznaczył na to przedsięwzięci minimum 25 mln zł. Oferujemy atrakcyjne stawki na okres prowadzenia inwestycji.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego nieruchomość ta przeznaczona jest pod funkcje przemysłowe, portowe czy składy wymagające dostępu do nabrzeża, z wyłączeniem jako niepożądanych obiektów handlowych o pow. powyżej 2 tys. m kw.

Na nieruchomości wykluczona jest działalność związana ze składowaniem, przeładowywaniem i obrotem towarami nadmiernie pylącymi poza granice nieruchomości i utrudniającymi funkcjonowanie innych podmiotów; gazami, ropą naftową i produktami naftowymi; pierwiastkami promieniotwórczymi oraz węglem w każdej postaci. Obecnie przy Nabrzeżu Przemysłowym zlokalizowane są terminale masowe, które przeładowują głównie kruszywa, minerały, zboża, złomy metali, sodę, nawozy oraz melasę.

Najpierw komunikacja

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk inwestuje nie tylko w głębokowodny Port Północny. Od kilku lat prowadzone są wielomilionowe inwestycje mające na celu rozwój Portu Wewnętrznego. W 2022 r. na odcinku o długości 7 km został pogłębiony tor wodny. Zmodernizowano też ponad 5 km nabrzeży. Dzięki tym inwestycjom zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. Kolejne, kluczowe z punktu widzenia rozwoju tej części portu, przedsięwzięcie, czyli przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, zakończono pod koniec 2023 r. Inwestycja, dofinansowana z UE, pochłonęła ponad 82 mln zł.

Było to zadanie realizowane z myślą o przyszłych kontrahentach i inwestorach, którzy zechcą lokować swoje biznesy właśnie w Porcie Wewnętrznym. Projekt nosił nazwę ,,Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w porcie morskim w zakresie dostępowej infrastruktury drogowo-kolejowej”. W ramach tej inwestycji został m.in. przebudowany układ kolejowy i drogowy pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi mają około 1,6 km, a tory około 6 km. Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Poza tym przebudowane zostały sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Wybudowana została sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne. Powstało nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.

– Dzięki tej inwestycji mogliśmy ogłosić przetarg na najem „Rybki” – terenu, który do tej pory był nieużytkowany. To, że Nabrzeże Przemysłowe zostało skomunikowane z drogami zewnętrznymi, jest argumentem dla potencjalnych inwestorów. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego od strony lądu, a co za tym idzie – usprawniło przeładunki. Ponadto trwa przebudowa samego Nabrzeża Przemysłowego. Od stycznia br. realizowane są inwestycje od strony wody – budowa umocnienia dna i wymiana linii odbojowej. Zostały wykonane roboty pogłębiarskie, które miały na celu umożliwienie bezpiecznego podejścia statków do nabrzeża. Prace mają zakończyć się w styczniu 2026. Będą kosztować blisko 30 mln zł – dodaje Piotr Borowski.

 

Szczegółowe warunki Przetargu zostały określone w dokumentacji, która jest udostępniana wraz z ogłoszeniem na stronie internetowej ZMPG: https://przetargi.portgdansk.pl/