sygnet

Port Gdańsk wzmacnia współpracę z Azją Południowo-Wschodnią

Port Gdańsk wzmacnia współpracę z Azją Południowo-Wschodnią

Port Gdańsk konsekwentnie umacnia swoją pozycję w globalnym systemie transportu morskiego. W ramach działań na rzecz rozwoju międzynarodowych relacji gospodarczych oraz ekspansji na rynki azjatyckie, delegacja portu – z wiceprezesem ds. infrastruktury Krzysztofem Kaczmarkiem na czele – odbyła wizytę studyjną w dwóch kluczowych krajach Azji Południowo-Wschodniej: Singapurze i Malezji.

Celem wizyty było zarówno nawiązanie bezpośrednich kontaktów z liderami branży logistycznej, jak i pogłębienie współpracy z partnerami już obecnymi w Europie Środkowo-Wschodniej. W agendzie znalazły się spotkania z przedstawicielami największych armatorów, operatorów portowych i zarządów portów, a także wizyty w strategicznych lokalizacjach w regionie Azji.

Singapur – brama do Azji

Pierwszym przystankiem delegacji był Singapur – państwo-miasto uznawane za jeden z najważniejszych węzłów logistycznych świata. Dzięki położeniu na skrzyżowaniu najważniejszych szlaków morskich, port w Singapurze od lat utrzymuje się w ścisłej czołówce światowych portów kontenerowych. W 2023 roku przeładowano tam 38,8 mln TEU, co daje mu drugą pozycję globalnie, tuż za Szanghajem. Głównym operatorem portu jest PSA International – gigant branży logistycznej zarządzający 179 terminalami w 45 krajach.

W Singapurze delegacja Portu Gdańsk odwiedziła również centralę japońskiego armatora Ocean Network Express (ONE). To właśnie ta firma na początku 2025 roku uruchomiła nowy, regularny serwis short-sea PLS, który bezpośrednio łączy Singapur z portami w Hamburgu, Rotterdamie, Gdyni i Gdańsku. Nowe połączenie stanowi istotne rozszerzenie oferty przewozowej i jest komplementarne wobec istniejącego już serwisu SBX, zawijającego do Gdyni, Rotterdamu i Antwerpii.

Bezpośrednie połączenia z Azją stają się dla polskich portów kluczowe. Dzięki współpracy z operatorami takimi jak ONE, Gdańsk umacnia swoją pozycję jako centrum dystrybucyjne Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Krzysztof Kaczmarek.

Malezja – dynamicznie rozwijający się partner

Kolejnym punktem wizyty była Malezja, która staje się coraz istotniejszym graczem na mapie globalnego handlu. Kraj ten należy do najszybciej rozwijających się gospodarek Azji Południowo-Wschodniej, a jego eksport opiera się na zaawansowanych technologiach, przemyśle elektronicznym, paliwach oraz przetwórstwie surowców.

Delegacja z Gdańska odwiedziła Port Klang – największy port morski w kraju, zlokalizowany nieopodal stolicy, Kuala Lumpur. Port ten, podobnie jak Singapur, korzysta z bliskości Cieśniny Malakka – jednego z najważniejszych szlaków żeglugowych świata, przez który każdego roku przepływa ponad 80 tysięcy statków.

W ramach spotkań omawiano możliwości zacieśnienia współpracy handlowej, rozwój wspólnych inicjatyw logistycznych oraz działania zmierzające do zwiększenia efektywności transportu morskiego na trasie Azja–Europa.

Kierunek: globalna współpraca

W ostatnich latach Port Gdańsk intensywnie rozwija swoją infrastrukturę oraz ofertę usługową, przyciągając coraz więcej światowych operatorów logistycznych i armatorów.

Dzięki bezpośrednim spotkaniom z partnerami z Singapuru i Malezji możemy skuteczniej planować rozwój sieci połączeń i dostosowywać nasze usługi do dynamicznie zmieniających się realiów rynku globalnego. To także okazja, by pokazać potencjał Portu Gdańsk jako hubu dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej – dodał wiceprezes Kaczmarek.

Port Gdańsk jest największym portem w Polsce i jednym z najważniejszych portów głębokowodnych w regionie Morza Bałtyckiego. W 2024 roku osiągnął bardzo dobre wyniki przeładunkowe i rekordowe wyniki finansowe i nadal inwestuje w rozwój infrastruktury oraz cyfryzację operacji portowych.