Współpraca na rzecz rozwoju infrastruktury energetycznej na Pomorzu

Pomorskie firmy i instytucje, które są kluczowe w sektorze energetyki podpisały Porozumienie Sieciowe LiBRa (Linia Bezpieczeństwa i Rozwoju). Ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisy złożyli Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ds. finansowych i bezpieczeństwa) oraz Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes ds. infrastruktury.
Porozumienie Sieciowe LIBRA tworzą Województwo Pomorskie, Wojewoda Pomorska, Miasto Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Pomorska Kolej Metropolitalna, Pomorski Fundusz Rozwoju, Port Gdańsk, Port Gdynia, PGZ Stocznia Wojenna, Agencja Rozwoju Pomorza, Lasy Państwowe, Rumia Invest Park oraz spółka Energa-Operator jako inwestor.
Inicjatywa ta powstała pod egidą marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka i Beaty Rutkiewicz, wojewody pomorskiej. Ma ona na celu współpracę na rzecz realizacji inwestycji dotyczących budowy oraz rozbudowy infrastruktury elektroenergetycznej na terenie województwa pomorskiego.
– Zaangażowanie Województwa Pomorskiego wynika z zapisów Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030, która zakłada podejmowanie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa energetycznego oraz wsparcie zielonej transformacji. Strategia ta promuje rozwój odnawialnych źródeł energii, tworzenie wysp energetycznych, wspieranie energetyki rozproszonej oraz rozwój efektywnych energetycznie i inteligentnych systemów przesyłu, dystrybucji i magazynowania energii – mówi Mieczysław Struk, inicjator Porozumienia. – Wszystkie inwestycje energetyczne są dla nas ważne, zarówno z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa energetycznego, ale także rozwoju gospodarczego regionu.
Głównym celem porozumienia jest wspieranie realizacji strategicznych inwestycji sieciowych oraz koordynacja działań w zakresie rozwoju infrastruktury energetycznej Pomorza, co przyczyni się do szybszej realizacji inwestycji oraz zwiększenia udziału zielonej energii w ogólnym bilansie energetycznym regionu.
Dostęp do zielonej energii staje się coraz ważniejszą kwestią dla obecnych i przyszłych inwestorów. Nowoczesna, odporna na awarie sieć, zwiększa możliwości przyłączenia instalacji dostarczających prąd produkowany przez turbiny wiatrowe i panele słoneczne.
W obliczu rosnących potrzeb energetycznych i dynamicznego rozwoju regionu, porozumienie LiBRa staje się płaszczyzną współpracy pomiędzy samorządami, instytucjami oraz firmami. Jego celem jest nie tylko rozwój infrastruktury energetycznej, ale także zapewnienie stabilnych i tańszych dostaw energii dla mieszkańców oraz przedsiębiorstw.
Porozumienie obejmuje inwestycje wpisane w zatwierdzonym przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Planie Rozwoju, Planie Inwestycyjnym Inwestora oraz te służące realizacji lokalnych systemów bilansowania (wysp energetycznych) jak również pozostałe inwestycje realizowane we współpracy z inwestorem.
OPS, czyli zasilanie statków z lądu
Jak działalność Portu Gdańsk wpisuje się w założenia podpisanego porozumienia? Otóż przepisy unijne zakładają, że od 2030 r. statki pasażerskie oraz kontenerowce cumujące w portach podlegających jurysdykcji państwa członkowskiego, będą musiały zostać podłączone do zasilania z lądu w celu zaspokojenia wszystkich potrzeb energetycznych podczas postoju. Dlatego też Port Gdańsk przygotowuje się do tej inwestycji. Zlecił opracowanie dokumentu „Analiza wdrożenia systemu zasilania statków z lądu w Porcie Gdańskim (OPS)”.
– System OPS w pierwszej kolejności powinien zostać zainstalowany na Nabrzeżu Westreplatte oraz terminalu Baltic Hub. Wyniki płynące z naszego opracowania pozwoliły na określenie parametrów ilościowych i jakościowych punktów elektrycznych, zdefiniowanie wariantów wdrożenia systemu oraz określenie jego szacunkowych kosztów. W analizie przewidziane są trzy główne scenariusze rozwoju OPS. W zależności od wariantu, przyjęto zasilanie: 2 jednostek pływających przy Nabrzeżu Westerplatte, oraz od 1 do 5 jednostek przy nabrzeżach Baltic Hub. W zależności od wybranego scenariusza, koszty instalacji systemu oszacowane zostały na kwotę od 33 do 75 mln zł. Ze względu na spodziewaną ewolucję systemów zasilania statków z lądu oraz potrzebę opracowania dokumentacji projektowej, ilość przyłączy oraz szacowane koszty ich implementacji mogą ulec zmianie. Przygotowując się do wdrożenia przyszłych rozwiązań OPS, zabezpieczyliśmy w ramach niedawno zrealizowanych modernizacji wybranych nabrzeży, rezerwę umożliwiającą montaż systemu zasilającego w postaci kanalizacji kablowej – takie rozwiązanie przewidujemy także w kolejnych modernizowanych oraz nowo budowanych nabrzeżach – wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk.
Ale Port Gdańsk jest też częścią projektu Baltica2, który wchodzi w fazę realizacji. To jedna z największych inwestycji w historii Polski i największa z obecnie realizowanych na Morzu Bałtyckim. Zasili w zieloną energię około 2,5 miliona gospodarstw domowych. Oprócz budowy samej morskiej farmy wiatrowej, powstanie cały szereg innych inwestycji. Jedną z nich jest rozpoczęta już budowa terminalu instalacyjnego offshore w Porcie Gdańsk, który powstanie w wyniku zalądowienia ok. 21 ha akwenu. Będzie odgrywał strategiczną rolę w łańcuchu dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w regionie Morza Bałtyckiego. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na rok 2026. Dzięki temu Port Gdańsk przyczyni się do rozwoju Gdańska i Pomorza jako bałtyckiego centrum zielonej energii.
Balticę 2 realizuje PGE i Ørsted (duńska firma specjalizująca się w morskiej energetyce wiatrowej). Eksploatacja ma się rozpocząć w 2027 roku. Wartość tego projektu to ok. 30 mld zł. Farma zlokalizowana będzie 40 km od polskiego wybrzeża. Będzie wyposażona w 107 największych na świecie turbin o mocy 14 MW każda (co łącznie daje 1,5 GW).