sygnet

Współpraca w obszarze transportu i logistyki pomiędzy Chinami i Europą stale zyskuje na znaczeniu. Port Gdańsk ma w tym swój udział

Współpraca w obszarze transportu i logistyki pomiędzy Chinami i Europą stale zyskuje na znaczeniu. Port Gdańsk ma w tym swój udział

Polsko-chińska współpraca transportowa ma długie tradycje, sięgające powołania w 1951 r. Polsko-Chińskiego Towarzystwa Okrętowego Chipolbrok, pierwszej w historii ChRL spółki joint venture. Funkcjonujące do dziś przedsiębiorstwo, mające siedzibę w Gdyni, świadczy usługi transportu morskiego ładunków wielkogabarytowych. Między innymi w Porcie Gdańsk.

 

Przy okazji 75-lecia podpisania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Chinami, w Porcie Gdańsk gościła delegacja z Chin w osobach: FU Xuyin, wiceministra Transportu Chińskiej Republiki Ludowej, ZHU Bixin, prezesa grupy COSCO Shipping, Wang Mingfeng, prezesa COSCO Shipping Europe, a także około 20-osobowa grupa przedstawicieli firmy Chipolbrok. Takie spotkania to okazja do zacieśniania relacji oraz wymiany doświadczeń z chińskimi partnerami. Przynoszą korzyści obu stronom.

Chiny są obecnie największym polskim partnerem handlowym w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.  Także dla Portu Gdańsk relacje gospodarcze z Chinami odgrywają kluczową rolę.

– Mamy regularne połączenia kontenerowe z największymi chińskimi portami: Qingdao, Shanghai, Xiamen, Ningbo, Yantian. A także linie feederowe Cosco – Serwisy Gbx, Balt Pfx – pływające po Bałtyku i Morzu Północnym. Co roku – wraz z naszymi klientami – uczestniczymy w targach w Shenzhen i konferencji Maritime Silk Road w Ningbo. Sześć lat temu otworzyliśmy nasze przedstawicielstwo w Szanghaju. Jest to jedyne zagraniczne biuro Portu Gdańsk – wylicza  Michał Stupak, menadżer klienta w Porcie Gdańsk.

Choć Chiny są drugim co do wielkości największym źródłem polskiego importu, to wśród rynków eksportowych dla polskich towarów zajmują jednak znacznie odleglejszą pozycję. W strukturze towarowej polskiego eksportu do Chin najważniejszą pozycję zajmuje miedź i wyroby z miedzi, wśród innych eksportowanych przez Polskę towarów można wymienić m.in. maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części, a także meble. W przypadku struktury towarowej chińskiego importu do Polski połowa towarów importowanych z Chin do Polski należy do grupy towarów wysoko przetworzonych (m.in. telefony komórkowe, komputery, konsole do gier wideo), istotną pozycję zajmują także odzież i tekstylia oraz zabawki, gry i artykuły sportowe.